Victor "Viktorious" Norén intervju


Victor Norén har hängt rock'n'rollkostymen i garderoben och blivit popstar. För Bling berättar han om fåfängan, hunkstämpeln och om hur det är att vara en av brorsorna Norén.

- Vi har ingen hockeymorsa som har drillat oss hemma.

Nu visar Sugarplum Fairy-frontaren Viktor Norén sitt nya ansikte med pop-alter egot Viktorius. Nyligen släpptes singeln When We Were 10 och snart börjar utlandslanseringen, Vi frågade hur förvandlingen från rockstar till poppojke gick till.

- Egentligen är det ingen större skillnad på pop- och rockstjärna. Det borde bara heta star. Jag har alltid haft en stor passion för popmusik. Man kan få fram helt andra saker än med ett rockband på fem personer. Jag vill ta ut svängarna lite men av respekt vill jag inte låta mitt ego ta över Sugarplum fairy.

Varför blev du just Viktorious?

- Viktorious kommer förstås från mitt namn och så gillade jag det. Jag började skriva låtar på datorer i stället för gitarrer och jag ville skapa en ny person att börja på en helt blank sida med. Popmusiken över lag har blivit för hemtrevlig. Förr kunde man inte få tillgång till Michael Jacksons vardagsrum via en bloggkamera. Popstjärnor var från Mars. Det fanns en mystik runt dem som inte finns i dag. När jag var sju, åtta år så gillade jag Madonna och Mick Jagger. De var lika overkliga som Batman och Spindelmannen.

Strävar du själv efter att vara lika otillgänglig?

- Nej, men jag ser ingen poäng med att blogga eller twittra och göra mig själv konstant tillgänglig. Jag exponerar mig själv men på andra sätt. Om jag gör en video så gör jag det inte med en skakig Iphone-kamera.

Du var ju tvåa på Veckrevyns lista över Sveriges hetaste hunkar, klättrar du upp i topp nu?

- Ja, det var därför jag gjorde Viktorious. Var jag bara tvåa? Vem låg etta då?

Det kommer jag inte ihåg, men är hunkepitetet viktigt för dig?

- Det är det absolut. Jag hade själv pojkrumsidoler som betydde mycket för mig. Jag tycker det var en ära för dem att de fick sitta på min pojkrumsvägg. Därför uppskattar jag att vara pojk- eller flickrumsidol.

Du är väldigt stylish på pressbilderna, är du fåfäng?

- Absolut. Stil överlag föddes ur musiken. Innan Elvis fanns det ingen ungdomskultur. Du ska se ut som musiken du spelar. Stil är ett verktyg för att förmedla saker på scenen. Om man bara har musiken är det ingen idé att spela live. Med Viktorious är musiken mycket mer stylad än med Sugarplum Fairy. Det är medvetet. Att gå in i en roll som artist, att inte vara samma som jag är privat. Det är viktigare nu är tidigare. Viktorious musik är mer artistisk och stylish än rock'n'roll. Det är lättare att dra på sig ett par jeans och bli rocker.

Du har kallat din skiva för en förfestskiva, utveckla?

- I min värld brukar festen peaka på förfesten. Min musik ska vara maximerad. När stämningen är som högst ska man lyssna på Viktorious.

Din brorsa Carl släpper också soloskiva i höst, tävlar ni om uppmärksamheten?

- Nej. Vi gör så extremt olika grejer. Jag har ingen ambition att göra det Carl gör och han har ingen ambition att göra det jag gör. Vi har helt olika målgrupper. Jag ser det som ett sundhetstecken i Sugarplum att så olika musik ryms i det bandet.

Skulle ni spela varandras musik på förfesten?

- Calle har aldrig haft förfest. Det är mycket bättre att spela honom på efterfesten. Det är bättre att somna till. Han är minimalistisk. Jag är maximalistisk.

Ni har fått mycket peppning under uppväxten har jag förstått, har ni en rockbandsmorsa i stället för hockeymorsa därhemma?

- Jag vet inte. Det är väl Sonys jobb att pusha för mig, inte mammas. Men det är klart att det sitter i generna, att man är exhibitionist, att man tar till det som finns. Men vi har ingen hockeymorsa som har drillat oss hemma.

Du är ju som sagt lite av en flickidol, hur är det egentligen, är du singel?

- Ja, just nu har jag inte tid för tjejer.

 

 

 

Fakta: Victor Norén

  • Ålder: 25 år.
  • Bor: Flyttade till Stockholm 2003.
  • Familj: Mamma, pappa, bröderna Gustaf och Carl och syster Josefin.
  • Aktuell med: Singeln When we were 10 och stundande utlandslansering som Viktorious.

Kommentarer
Postat av: Laila

kul intervju =)

2010-11-20 @ 12:12:25
URL: http://lailaaziz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0